UN R129-02: Det nyaste reglementet för bältesstolar

I juni 2017 höjde EU kraven för barns säkerhet i bil och introducerade fas 2 av EU-reglementet; UN R129-02. Vi på BeSafe har nu lanserat den första bältesstolen på marknaden som är godkänd enligt de nya kraven. I den här artikeln har vi summerat det viktigaste från det nya reglementet för att göra det lätt för dig att förstå.  

I takt med att samhället och teknologin utvecklas, ändras även lagar och reglementen för att säkerställa att standarder speglar den senaste teknologin och kunskapen samt att det är säkra produkter som säljs. UN R129 är en omfattande uppsättning av regler för bältesstolar, reglerade av EU. Den första fasen av UN R129 införde många nya aspekter för babyskydd och bilbarnstolar. Fas två UN R129 trädde i kraft i juni 2017 och medför nya krav på bältesstolar.

Säkerhet betyder allt för oss på BeSafe. Vi ser därför positivt på EU:s nyaste standard – UN R129-02. BeSafe har varit medlemmar i den beslutskommitté som har tagit fram de nya kraven. Vi är glada över den nya tuffare standarden som UN R129-02 medför för bältesstolar.

Fas 2 av UN R129 jämfört med det gamla reglementet ECE R44 medför stora förändringar för barn som är över 100 cm långa. För närvarande gäller båda lagarna, men med tiden kommer ECE R44 fasas ut och UN R129 kommer vara det enda gällande reglementet.

Några av de viktigaste skillnaderna för bältesstolar som är godkända enligt UN R129-02 i jämförelse med ECE R44 är:

  • Klassificeringen har ändrats från kilogram till centimeter, för att föräldrar ofta har bättre koll på hur långa deras barn är. Detta gör det lättare att välja rätt bilstol.
  • Sidokollisionstester har adderats till de befintliga obligatoriska testerna; frontalkollisionstester och tester vid påkörning bakifrån. Vilket bidrar till att alla bältesstolar måste erbjuda bra kropps- och huvudskydd för att bli godkända. BeSafe har alltid på egen hand sidokollisionstestat sina bilstolar redan innan det blev ett krav.
  • Högteknologiska kollisionstest-dockor, med sensorer på huvud, nacke och buk ger mycket mer korrekt data jämfört med de som användes för några år sedan.
  • Det är endast bältesstolar med ryggstöd som kan bli godkända. Vilket beror på att ett ryggstöd ger ett avgörande skydd för barnets  huvud och kropp, speciellt vid en sidokollision.
  • Kategorin ”i-Size bältesstol” försäkrar att en bältesstol i denna kategorin är lämplig för barn upp till 135 cm och passar i samtliga bilsäten som har en i-Size-märkning. Det garanterar även att bältesstolen har en maximal bredd på 44 cm och inskjutningsbara ISOfix-armar. Så att bältesstolen kan installeras både med och utan ISOfix.
  • I ”Specific Vehicle”-kategorin kan bältesstolen vara över 44 cm bred. Bältesstolen ska därför alltid testas i bilen innan köp genomförs.
  • Det är också möjligt att kombinera dessa två kategorier ”i-Size” och ”Specific Vehicle” i en och samma bältesstol.
  • Bältesstolar godkända enligt UN R129-02 har ingen viktbegränsning, med eller utan ISOfix-installation, då krafterna tas upp av bilens 3-punktsbälte. ISOfix-förankringen hjälper till att hålla bältesstolen på plats.

Den nya testvinnande bältesstolen BeSafe iZi Flex FIX i-Size var den första på marknaden som godkändes enligt UN R129-02. Den är i-Size godkänd för längden 100-135 cm och “Specific Vehicle” godkänd för längden 135-150cm.

BeSafe har utvecklat bilstolar för barn i över 50 år. Mycket förändras  med tiden, men vårt fokus har alltid varit detsamma: ditt barns säkerhet. Inom detta område kommer vi aldrig bli nöjda och alltid sträva efter att överträffa de säkerhetskrav som ställs. Med nya innovationer gör vi ständigt våra produkter säkrare och mer användarvänliga.