2016 års ADAC & Stiftung Warentest

Under maj månad varje år publicerar ADAC och Stiftung Warentest tillsammans med ICRT (International Consumer Research Organization) Europas största test av bilbarnstolar. Ett urval av de nya produkterna på den europeiska marknaden testas och betygsätts. Vilka bilstolar som är med i testet är konfidentiellt tills dess att testerna publiceras i slutet på maj. ADAC och Stiftung Warentest utför även ett kompletterande test under hösten samma år.

Under våren 2016 har ADAC och Stiftung Warentest valt att ta med tre bilstolar från BeSafe. Det är vår uppdaterade version iZi Kid X2 i-Size och vårt nya koncept iZi Modular, som består av en bas där både babyskyddet och nästa bilstol passar på samma bas. I testet har bilstolarna inte testats som ett koncept utan helt separat. Babyskyddet iZi Go Modular i-Size tillsammans med iZi Modular i-Size basen och den större bilbarnstolen, BeSafe iZi Modular tillsammans med iZi Modular i-Size basen.

Vilka är ICRT, ADAC och Stiftung Warentest?

ICRT, ”the International Consumer Research Organization” är en av de ledande organisationer som utför olika former av tester och utformar ramar för tester av olika produktgrupper. Som exempel är ICRT en av medlemmarna som skapade Euro NCAP, idag ett av världens tuffaste och mest kända krocktester för bilar. ICRT utför sina bilbarnstolstester tillsammans med Stiftung Warentest. I steg ett presenteras sedan resultaten tillsammans med nationella intresseorganisationer så som ”Råd & Rön” i Sverige och ”Which” i Storbritannien.

Stiftung Warentest är ett oberoende företag och Tysklands ledande aktör inom konsumentanpassade produkttester. De accepterar ingen marknadsföring och är till viss del finansierade av tyska staten. Detta garanterar deras oberoende. Var år utför de bilbarnstolstester tillsammans med ADAC.

ADAC är en tysk intresseorganisation inom bilindustrin som årligen organiserar tester på bilbarnstolar. Med mer än 16 miljoner medlemmar och en tidning som trycks i mer än 14 miljoner exemplar är ADAC Europas största bilintresseorganisation. ADAC är känt som en av de viktigaste testutförare av bilbarnstolstester i Europa.

Kriterier och betygsättning

Testet som utförts av ADAC benäms som ett ”extremtest”. Hastigheten och krockpulsen överstiger de nivåer bestämda enligt reglementet och uppnår nästan samma nivåer som EuroNCAP. I stort består testet av två olika krocktester, en frontalkrock och en sidokrock.

Testet utförs i en riktig bilkaross vilket gör testet så realistiskt som möjligt. Bilkarossen som användes detta år var en Volkswagen Golf. Man använder också den nyaste generationen av krockdockor – Q-dockan som ger väldigt detaljerad information.

Testet har av en subjektiv del där bedömning av användarvänlighet, risk för felanvändning, komfort för barnet, kvalité på stol och tyger, mängden plats stolen tar i bilen, manualens utformning, hur lätt den är att rengöra och mycket mer sker. Detta är förstås också viktiga aspekter att ha med men från gång till gång ser vi, tyvärr, hur dessa subjektiva delar motsäger sig själva. Och när denna del av testet väger lika tungt som krocktesterna måste vi vara kritiska till deras prioritering. För oss på BeSafe är alltid säkerheten viktigast!

Sista delen av testet är att de också testat stolarna för farliga kemiska ämnen. Ett test som är väldigt viktigt och som vi ser kan vara en stor utmaning för många.

Toppbetyg på säkerhet för BeSafes bilstolar

Årets version av ADAC & Stiftung Warentests krocktester publicerades 24 maj och vi är oerhört stolta över att meddela att BeSafe iZi Kid X2 i-Size fått extremt bra betyg och därtill utsätts till testvinnare.

Vår Plustestgodkända iZi Kid X2 i-Size fick det anmärkningsvärt låga betyget 1,1 på säkerhet vilket är bättre än någon annan stol man kan finna i ADACs testarkiv på hela 66 olika stolar. Även vårt nya innovativa bilstolskoncept iZi Modular deltog i testerna, även här ser vi toppbetyg på säkerhetsdelen av testet med betyget ”Sehr Gut” på babyskyddet och ”Gut” på den större stolen och ett samlat betyg om ”Gut” på hela konceptet.