ADAC konsumenttest – kritierier och utförande

I maj månad varje år publicerar ADAC och Stiftung Warentest tillsammans med ICRT (International Consumer Research Organization) Europas största test av bilbarnstolar. Ett urval av de nya produkterna på den europeiska marknaden testas och betygsätts. Vilka bilstolar som är med i testet är konfidentiellt tills dess att testerna publiceras. ADAC och Stiftung Warentest publicerar även ett kompletterande test under hösten samma år.

Vilka är ICRT, ADAC och Stiftung Warentest?

ICRT, ”the International Consumer Research Organization” är en av de ledande organisationer som utför olika former av tester och utformar ramar för tester av olika produktgrupper. Som exempel är ICRT en av medlemmarna som skapade Euro NCAP, idag ett av världens tuffaste och mest kända krocktester för bilar. ICRT utför sina bilbarnstolstester tillsammans med Stiftung Warentest. I steg ett presenteras sedan resultaten tillsammans med nationella intresseorganisationer så som ”Råd & Rön” i Sverige och ”Which” i Storbritannien.

Stiftung Warentest är ett oberoende företag och Tysklands ledande aktör inom konsumentanpassade produkttester. De accepterar ingen marknadsföring och är till viss del finansierade av tyska staten. Detta garanterar deras oberoende. Var år utför Stiftung Warentest bilbarnstolstester tillsammans med ADAC.

ADAC är en tysk intresseorganisation inom bilindustrin som årligen organiserar tester på bilbarnstolar. Med mer än 16 miljoner medlemmar och en tidning som trycks i mer än 14 miljoner exemplar är ADAC Europas största bilintresseorganisation. ADAC är känt som en av de viktigaste testutförare av bilbarnstolstester i Europa.

Kriterier och betygsättning

Testet som utförts av ADAC benäms som ett “extremtest”. Hastigheten och krockpulsen överstiger de nivåer bestämda enligt reglementet och uppnår nästan samma nivåer som EuroNCAP. I stort består testet av två olika krocktester, en frontalkrock och en sidokrock.

Testet utförs i en riktig bilkaross vilket gör testet så realistiskt som möjligt. Bilkarossen som användes detta år var en Volkswagen Golf. Man använder också den nyaste generationen av krockdockor – Q-dockan som ger väldigt detaljerad information.

I tillägg baseras 50% av slutbetyget på hantering av produkten, ergonomi och finish. I dessa ketegorier ingår även användarvänlighet, risk för felanvändning, komfort för barnet, kvalité på klädslar och bruksanvisning.

BeSafe-iZi-Flex-FIX-i-Size-ADAC_EN

BeSafes bilstolar tilldelas bra detyg från ADAC

Under de senaste två åren har alla BeSafes UN R129 godkända bilbarnstolar testats av de fristående testorganisationen ADAC och Stiftung Warentest.

2016 testades tre av BeSafes bilbarnstolar och iZi Kid X2 i-Size tilldelades det historiska betyget 1,1 i säkerhet och presenterades med detta som testvinnare i kategorin 1-4 år. Det innovativa iZi Modular konceptet tilldelades betyg “Good” och “Very Good ” i säkerhet och ett starkt totalbetyg “Good”.

I 2018 upplaga av ADAC’s bilstolstest var BeSafe iZi Flex FIX den första bältesstolen godkänd enligt UN R129 att bli testad. Stolen tilldelades betyg “Good” i alla kategorier och var också testets enda stol som kombinerade betyget 1,2 i sidokollisionstestet med höga poäng på “plats för barnet” och “plats i bilen”.